Tijd voor een nieuwe Sprinc Inside. Vandaag gaan we in gesprek met Maurice Thelen, General Manager bij Abbott Vascular in Heerlen. Abbott is een wereldwijde speler op het gebied van diagnose, medische apparatuur, voeding en medicatie met baanbrekende producten. Maurice vertelt over wat ze doen bij Abbott, wat de toegevoegde waarde van Sprinc is en wat de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voor je bedrijf kan betekenen!
Stel jezelf kort even voor. Wie ben je, waar werk je en wat houdt je functie in?
Ik ben Maurice Thelen, woonachtig in Kerkrade, partner van Laura (‘wife-to-be’ in 2022), trotse vader van twee zonen: Liam (12) en Owen (8) en daarnaast fervent supporter van onze lokale trots Roda JC. Ik werk ondertussen twintig jaar in de Medische Logistiek in de regio; sinds begin 2018 als General Manager bij Abbott Vascular in Heerlen.
Bij alles wat we doen zetten we ons in om mensen te helpen hun leven ten volste te leven. Met onze innovatieve producten creëren we de toekomst van de gezondheidszorg en maken deze betaalbaar en toegankelijk voor miljoenen mensen. Vandaag de dag werken we wereldwijd met 109.000 collega’s aan een blijvende impact op de gezondheidszorg in de meer dan 160 landen die we bedienen. Vanuit Heerlen zorgen we met een team van 185 mensen voor de dagelijkse distributie van circa 35.000 producten voor de behandeling van hart- en vaatziekten naar meer dan 120 landen over de hele wereld.
Hoe lang zijn jullie lid van het Sprinc netwerk?
Abbott is ondertussen al zes jaar lid van Sprinc. Zelf kende ik Sprinc ook al van mijn vorige werkgever, waar we in het kader van de beyond-samenwerking tussen regionale Medtech & Pharma bedrijven, de overheid en het Vista ROC, ook al eens een Sprinc event gehost hebben.
Wat hoop je dat het Sprinc netwerk in de toekomst nog zal brengen?
Sprinc zorgt telkens weer voor nieuwe inzichten, mogelijkheden, ideeën en inspiratie. Wij bij Abbott willen graag delen wat wij doen, laten zien wat werkt of wat moeilijk is. Maar vooral ook wat mogelijk is en hoe we elkaar kunnen helpen en leren van anderen. Die spirit zien we ook terug bij de andere partners.
Je werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wat leer je van hen?
Het belangrijkste wat je leert is wat waardigheid betekent. Abbott heeft onlangs een corporate introductie video gemaakt waarbij vooral ook wordt benadrukt wat onze producten betekenen voor mensen. In veel gevallen helpen de Abbott producten en therapieën je om een stuk waardigheid terug te krijgen omdat je weer normaal, beter, makkelijker of gezonder kunt functioneren. Dat zie ik bij mensen die aan de slag kunnen ook; vaak zijn ze het geloof in de wereld, instanties en bedrijven verloren door eerdere ervaringen en teleurstellingen. Tevens balen ze er van dat ze zelf weinig bij kunnen dragen. Nu worden ze bij ons (en andere bedrijven) opgenomen in de Abbott-familie en dat geeft hen vertrouwen en een gevoel van trots. Ze hebben weer een doel in het leven en krijgen zo hun eigenwaarde terug. In de vele succesvolle trajecten die bij Abbott lopen zie ik dan ook veel tevreden en gemotiveerde medewerkers, iets wat ook uitstraalt op de rest van de organisatie en wat voor beide kanten veel voldoening geeft.
Waarom vinden jullie MVO/ de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zo belangrijk binnen jullie bedrijf?
De regio kampt met vergrijzing en ontgroening en daarnaast blijft onze sector groeien. Er is dus een tekort aan personeel en dat wordt niet beter de komende jaren. Tevens zitten we in een regio waarin nog een hele hoop mensen niet aan het werk komen. Dan wil je voor de beste oplossing kiezen: het ontwikkelen van die lokale arbeidsmarkt en het bieden van kansen aan die groep mensen; mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, statushouders in de regio, jongeren die hun school niet hebben afgemaakt etc. Programma’s zoals die door beyond en Sprinc worden ontwikkeld bieden die kansen, versterken de regio en helpen daarmee het personeelstekort op te lossen.